Автентично Банско: Здравна дестинация в четири сезона в сърцето на Район Рила-Пирин 
Секция: Здраве
10 Декември 2024 12:49
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Автентично Банско: Здравна дестинация в четири сезона в сърцето на Район Рила-Пирин 

/КРОСС/ „Автентично Банско: здравна дестинация в четири сезона в сърцето на Район Рила-Пирин" - това беше темата на тазгодишния форум, който катедра „Икономика на туризма" към УНСС проведе за втора поредна година в град Банско по повод Студентския празник 8 декември.

 Домакините от Апартхотел Лъки Банско Спа & Релакс доц. д-р Ася Панджерова и докторант Димитър Кръстев приветстваха участниците и подчертаха, че форумът се провежда само няколко дни, след като Банско спечели приза на Lonely Planet за една от най-добрите дестинации в света за 2025 г. Кметът на община Банско Стойчо Баненски допълни, че освен признанието от Lonely Planet в последния месец градът е получил още две престижни отличия - за Ски курорт номер 1 на България и за водеща фестивална дестинация на Балканите от Балканските награди на туристическата индустрия. Добрите постижения на Банско до голяма степен се дължат на успешното сътрудничество между бизнеса, администрацията и местната общност. Към общината има създаден Консултативен съвет по туризъм, в който участва докторант Кръстев и в който се чуват гласът и препоръките на бизнеса при реализиране на различни идеи и инициативи. „В Банско всеки бизнес има възможност да прави свой уникален туристически продукт, който е част от общия продукт на дестинацията. Ролята на общината е да синтезира цялата бизнес информация, да мисли стратегически, да намери общата уникалност и да търси новите възможности", подчерта кметът.

 Проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма", обясни, че за втора година екипът на катедрата избира Банско за дискусионен форум, в който да бъдат обсъдени важните теми на дневен ред в туристическата индустрия. „Район Рила-Пирин с водеща локация Банско е един от най-активните туристически райони и се вписва много добре в Бранд България. На фона на затрудненото макроикономическо управление бизнесът, академичната общност и неправителствените организации имат много голяма роля за отправяне на важните послания и създаване на ефективна интегрирана среда", коментира проф. Янева. Според експертите от катедрата Банско и районът притежават множество силни страни, свързани със здравето, като чист въздух, сняг, слънце и висококачествени спа услуги, както и атрактивни антропогенни ресурси като старинни сгради, културно-исторически и религиозни паметници, автентични механи и съхранени традиции. Привлекателността на дестинацията се вижда в актуалните туристически данни. През 2023 г. посетителите на Банско са над 362 000, като са реализирани над 1,133 млн. нощувки, което е със 75 000 повече от 2019 г. В Банско функционират 92 хотела, 38 семейни хотела, 142 къщи за гости, 785 стаи и апартаменти.

 „Банско притежава изключителни природни ресурси, разнообразни културни, религиозни и архитектурни обекти, благоприятен климат, добре изградена суперструктура и е конкурентна в ценово отношение дестинация", разказа ас. д-р Веселина Портарска от катедра „Икономика на туризма". На този фон се откриват възможности за по-ефективно комуникиране на бранд Рила-Пирин с водеща локация Банско чрез развитие на различни събития и фестивали, популяризиране на местната кухня и винопроизводството, на местните туристически продукти чрез различни маркетингови похвати, стимулиране на покупките в района чрез открити пазари или специализирани магазини, както и по-активно присъствие в социалните мрежи.

 В контекста на работата върху налагането на Бранд България като здравна дестинация в четири сезона проф. Янева отчете и резултатите от дейността на катедрата през отминаващата година, сред които няколко успешни дискусионни форума на подобни теми в София и в дестинации лидери като Велинград и Старозагорски минерални бани, създаването на нова специалност „Здравен и делови туризъм и икономика", повишаване на интереса към образованието в сферата на туризма чрез редовни и дистанционни програми, участие във външни събития с идентична дискусия на партньори от бизнеса и неправителствения сектор. С цел разпознаваемост на туризма и образованието по туризъм се отбеляза активният дигитален маркетинг на катедрата с индикиране чрез различни теми в социалните мрежи, онлайн библиотеката и популяризиране на туризма в четири сезона за засилване на интереса на младите таланти към туристическия сектор.

  Гл. ас. д-р Калейчев подчерта ролята на луксозните услуги в брандирането на Банско. „Според изследване на luxury institute новата валута в съвременния бизнес не са парите, а доверието. Организациите могат да използват изграденото доверие, за да подобрят преживяванията на туристите и да формират по-висока удовлетвореност и лоялност към бранда", смята д-р Калейчев. Това се отнася и за бизнеса, защото предприемачите няма да изберат една дестинация, ако нямат доверие, че местната власт е изградила необходимата среда за успешно развитие на предприемаческите идеи. Проф. Янева допълни, че неслучайно катедра „Икономика на туризма" е избрала Банско за пример, защото в града е създадено необходимото доверие между общината, бизнеса и местните граждани.

 Високото доверие е и една от причините вече девета поредна година Mistral Travel & Events да води хиляди студенти в Банско за 8 декември. По повод студентския празник младият предприемач и собственик на Mistral Travel & Events докторант Борис Карагеоргиев отчете двоен ръст на туристите, които неговата компания е привлякла в Банско за празника, както и увеличаване на участващите артисти в развлекателната програма и стимулиране на приходите на местните хотели, механи и нощни заведения. Агенцията е предприела иновативни подходи и инициативи за създаване на нови продукти, като целта на екипа е следващата година да предлагат над 100 авторски продукта с акцент върху събитията като фестивали в много дестинации по света.

 Валентин Атанасов от Българска асоциация за климатолечение и здравен туризъм определи Банско като климатичен, балнео, планински и ски курорт с автентичен продукт и култура. Според него с общи усилия трябва да се намерят ключовите думи, които да привличат традиционни и нови пазари и да отбелязват фактите, които представят дестинациите в нова светлина. „Като добавим факта, че в целия район между трите планини Рила, Пирин и Родопи има много климатични курорти, тук се получава климатичен хъб за здраве, туризъм и рекреация. Ако се обединят тези общини, може да се получи пълноценен туристически продукт, който е шанс за икономически растеж, за спиране на демографската криза и за още много положителни ефекти", коментира г-н Атанасов.

 Ивайло Кожухаров и Пламена Бобева, представители на консултантската компания Hotel Experts, също подчертаха значението на обединените усилия за постигане на високи резултати в туризма. „Изключително важно е обединяването на няколко дестинации, особено ако желаем да привлечем туристи за по-дълъг период и по-далечни пазари", каза г-н Кожухаров. Според него е необходимо да се обърне внимание и на тенденциите в потребителското търсене, което се промени много през последните няколко години. Наред със спа и здравния туризъм Банско трябва да се насочи и към MICE туризма, при който туристите оставят 30-40% повече приходи в дестинацията от обикновените туристи, смята той.

 Ивелин Кичуков, председател на Българска асоциация за туризъм (БАТ), също постави акцент върху обединението, автентичността и здравето. „Виждайки как се развива туристическата индустрия, най-прекият път за реклама на дестинация Банско са MICE и фестивалният туризъм. Това е бързият начин туристът да дойде в дадена дестинация и после да остане в нея заради останалите предимства. Проблемът е, че правим всичко сами, без да има обединение точно в областта на автентичността", каза той. По думите му е необходимо обединение на целия сектор и автентичните продукти да са достъпни в цялата дестинация, а не само в отделни нейни обекти. БАТ работи в тясно сътрудничество с катедра „Икономика на туризма" в УНСС по модела на обединението, за да се постигне по-голяма ефективност на общите инициативи и това партньорство вече дава положителни резултати, обяви г-н Кичуков.

 От особено значение са и инициативите на инвеститорите, посочи доц. д-р Ася Панджерова. „Ние с докторант Кръстев като инвеститори избрахме Банско първо като място за живот, но също така и като място за развитие на нашия бизнес. Банско не е само зимна дестинация, ние работим толкова активно през лятото, колкото и през зимата, благодарение и на инициативите, които общината организира като събития и фестивали", разказа тя. Апартхотел Лъки Банско Спа & Релакс изпълнява много инициативи за популяризиране на продукта „Автентично Банско". Разработили са специална секция, която се нарича „българска закуска" с цел популяризиране на местни автентични бански специалитети, на която да се насладят като чуждестранните, така и българските туристи. Хотелът е разработил и специална секция в а ла карт менютата с български традиционни ястия, които се пресъздават по съвременен начин и които правят голямо впечатление на туристите. Включени са специални турове за гостите до популярни природни забележителности, както и посещение на църквата „Св. Троица", на къщата-музей „Никола Вапцаров", безплатни за гостите на хотела, за да се популяризират културните и антропогенни забележителности в общината. Също така като комплимент за лека нощ всеки гост получава хапка баница с локум със специално персонализирано послание и с призив да се върнат отново в хотела и в дестинация Банско.

 Според Юлия Попова и Борислав Попов от Задругата на банските механджии „Уникално Банско" е необходимо повече предприемачи да се ангажират в промотирането на местната кухня по примера на Лъки Банско. От 15 години сдружението работи за поддържането на традициите в Банско и съхраняване на културно-историческото наследство, като са постигнати много добри резултати в тази област. Г-н Попов сподели и идеята да се изгради паметник на местната фолклорна група в Банско с интерактивни функции за привличане на по-младите туристи. Механджиите призовават и да се изгради велоалея, която да свързва Банско и околните населени места, с което да се развие допълнително здравният туризъм в посока спорт и физическа активност.

 Александър Мацурев, общински съветник и председател на Комисията по туризъм и екология в община Банско, се обърна към участниците като към „приятели на Банско", които заедно работят за развитието на туризма в града. Той приветства организаторите, че на форума освен за Банско се говори и за район Рила-Пирин. Още през 2010 г. бизнесът се е обединил с идеята да се развива целият район, като са направени доста стъпки в тази посока, сред които създаването на Сдружение „Уникално Банско" с цел да се съхрани и популяризира уникалността на района. Остават и много задачи за бъдещето с фокус върху природните дадености, регионалните традиционни кулинарни продукти, автентичността на дестинацията, събитията и фестивалите. „Обединени и заедно можем да постигнем много не само за развитието на Банско, но и на целия район", подчерта г-н Мацурев.

 Дискусионният форум в Банско се проведе за втора поредна година, като надгради дискусиите за Бранд България в четири сезона с фокус комуникиране и извеждане на послания за здравните дестинации. Екипът на катедра „Икономика на туризма" планира да превърне форума в ежегодно събитие в своя календар.  
  
Пълен запис на събитието може да гледате в YouTube канала на катедра „Икономика на туризма" - https://www.youtube.com/watch?v=LyS4S01R2aI