/КРОСС/ "Не трябва да допускаме фалити на производители заради промените в продължителността на транспорта на животни в Европейския съюз.", заяви евродепутатът избран от квотата на "Възраждане" и член на "Европа на суверенните нации", Станислав Стоянов.
Неговото изказване беше провокирано от това, че от години Европейският съюз (ЕС) следва тенденцията да усложнява максимално дейността на българските и европейските производители чрез приемането на тежки, несъразмерни изисквания и регулации. Тази свръхбюрокрация затруднява неимоверно европейските производители в различни сектори. Икономическите показатели на редица страни членки се влошават. Същевременно ЕС отваря все по-широко вратите си за внос в европейския пазар от трети страни, чиито производители не са обременени от подобни свръхрегулации.
Стоянов посочи още, че стремежът за гарантиране на хуманно отношение и ясни правила за превоз на животни е основополагащ за животновъдството. Същевременно с готвените законодателни изменения в ЕС, свързани с продължителността на пътуването и транспорта на животни в контейнери, може да се стигне до фалити на производители, което не бива да се допуска.
Новият регламент, който се обсъжда, е поредната мярка, която затруднява сектора. Отношението към животните трябва да се подобрява, но не и с цената на фалити на европейски производители и заместването им на пазара от конкуренти от трети страни, които дори не се доближават до условията на отглеждане и транспортиране на животните в ЕС. Например, преди няколко дни бе подписано споразумението на ЕС със страните от Меркосур, които не спазват подобни строги регулации.
"Секторът животновъдство се сблъсква с много промени и трудности, а недомислените законодателни изменения ще създадат допълнителни пречки. Социално-икономическите аспекти в страните членки, особено в селските райони, трябва да бъдат взети сериозно под внимание. От изключителна важност е това законодателно предложение да е балансирано, да се основава на научни доказателства и факти, както и да се вземат под внимание националните специфики в различните страни членки. Секторът страда от откъсната от реалността политика и запазването на неговата жизнеспособност трябва да се вземе под внимание в процеса на преговорите.", коментира Стоянов.
Очаква се новите изисквания да натоварят финансово и технически бизнеса. Площите за животни в транспортните средства се увеличават и преустройват според вида им, намалява се времетраенето на транспорта, а изискванията за износ на живи животни се усложняват. Липсва достатъчно яснота относно това как контролът реално ще се отрази на разходите на компаниите и как ще се гарантира запазването на конкурентоспособността на животновъдите.
"Ще е нужно време за адаптиране към новите изисквания, както и за обучение на всички професионалисти по веригата. Бих искал да видя в предложението и повече яснота относно равния достъп на единния пазар, независимо от географското положение и вида на транспортните средства. Нужна е яснота и относно изискванията за температурни граници, времето за пътуване и увеличаването на допустимото пространство, за което е нужна по-конкретна научна обосновка.", посочи още Стоянов.