Район „Слатина“ изгради първата водеща линия за незрящи в подлез
Секция: БЪЛГАРИЯ
09 Януари 2025 14:57
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Район „Слатина“ изгради първата водеща линия за незрящи в подлез Проектът е изпълнен по идея на Несломимия Виктор Асенов, с финансовата подкрепа на Столична община

/КРОСС/ Първата водеща линия за незрящи, изградена в софийски подлез, вече е факт. Тя се намира в подлеза при бившия х-л „Плиска", на бул. „Цариградско шосе", в столичния район „Слатина".

За да се осигури по-добра достъпност и безопасност в придвижването на незрящи и хора с увредено зрение при преминаване през подлеза, върху оригиналната настилка са монтирани тактилни плочи, с различен вид набраздявания, които да ориентират преминаващите къде се намират, дали следват стълби, край на линията и/или др.

Инициатор на дейностите е кметът на район „Слатина" Георги Илиев, който се заема с идеята в края на декември 2024 г. по предложение на Виктор Асенов. Виктор, наричан Несломимият, е единственият незрящ планински ултрамаратонец в България, със 100% вродена слепота, като от години се бори за осигуряване на по-добра, по-достъпна и по-безопасна градска среда за незрящите.

След разговорите с него, Георги Илиев започва да търси финансова подкрепа, за да се превърнат плановете в реалност. Намира я, когато се свързва със заместник-кмета на Столична община Надежда Бачева.

„Това, което направихме е първата водеща линия в подлез, но се надявам, че когато проектът се докаже като успешен, той ще бъде приложен и в много от другите подлези на София. Искам да благодаря още веднъж на Надежда Бачева, без която всъщност нямаше да успеем да реализираме проекта. Когато се свързахме с нея и ѝ споделихме идеята, тя веднага я прие, като за много кратко време успя да осигури средства за изграждането. Има още много, което трябва да се направи, за да можем да превърнем София достъпен, безопасен и удобен за всички град, но и много от ключовите първи стъпки вече са направени. Вярвам, че заедно малко по малко ще успеем.", смята кметът на район „Слатина" Георги Илиев.

„Достъпността не е привилегия, а право. Всяка стъпка към изграждането на по-добра градска среда е стъпка към по-справедливо общество, в което всеки има свободата да се придвижва безопасно и уверено. Тази водеща линия е само първата крачка към изграждането на една София, в която бариерите изчезват, а възможностите се разширяват. Вярвам, че този проект ще отвори врати за още много инициативи, които ще направят града ни по-достъпен, по-сигурен и по-човечен.", заявява от своя страна Надежда Бачева заместник-кмета по Социални дейности и интеграция на хора с увреждания на Столична община.

„Поздравявам кметовете, че подкрепиха идеята! Тези линии биха били много голямо облекчение и биха дали възможност на незрящите да са по-свободни, по-активни, да се отпуснат и да знаят, че градската среда не е толкова враждебна. За виждащите пък е важно да знаят, защото много такива въпроси получихме, че тази линия не разделя движението в подлеза, не ги ограничава и могат да стъпват по нея, просто маркира най-безопасния маршрут за нас.", споделя Виктор Асенов.

Непосредствено след финализирането на проекта Илиев и Асенов се срещат, за да се запознаят със завършения му вид. В кратко видео, заснето по време на срещата, двамата разказват за основните стъпки от реализацията и нагледано показват как следва да се използва линията. С кадрите можете да се запознаете ТУК.

Проектът за водещата линия е изпълнен в синхрон с всички законови изисквания, посочени в Наредбата за определяне на изискванията за достъпност и универсален дизайн на елементите на достъпната среда в урбанизираната територия и на сградите и съоръженията на МРРБ. Основната линия минава по протежение на целия подлез, като елементите ѝ отвеждат използващите я до четирите изхода, до асансьорите и до публичната тоалетна. Тактилни плочи са монтирани също в началото и края на стълбите на четирите изхода, както на стълбищните площадки. Проектът е изпълнен в срок от един работен ден, а общата му стойност е 13 214 лв. с ДДС.