Първият български бот инфлуенсър е факт
Секция: Технологии
11 Януари 2025 12:20
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Първият български бот инфлуенсър е факт

/КРОСС/ Компанията Meta разреши профили, създадени от изкуствен интелект. Първият български аватар е жена и се казва Ахинора. Зад бота стои българска дигитална агенция.

Първият български аватар е жена. Казва се Ахинора, а името й означава могъщ господар. Тя е инфлуенсърка и създава поне по два поста на ден.

Ахинора е 24-годишно момиче от Варна, което вярва, че с усмивка и позитивна нагласа можем да постигнем всичко. Тя е AI генериран образ, създаден да вдъхновява и да говори за хубавите неща от живота.

Ахинора е активна от 1 януари и обещава да бъде автентична и винаги готова да ни вдъхновява.

Според киберексперта Любомир Тулев изкуственият интелект прави достатъчно добре нещата, но още липсва финия щрих. "Пръстът й например свършва в нищото. Избрали са жена, може би защото по-лесно се сприятелява с различни потребители на социалната мрежа в България. Официалното становище е, че Meta стои зад този профил", обясни той.

"Това е един много сложен алгоритъм, който действа на задно ниво, посредством на различни постове, които се споделят в българското пространство чрез различни хаштагове", допълни Тулев.

Преди дни Марк Зукърбърг представи радикални промени в политиките на Meta. Освен че премахна фактчека от платформата, разреши и на ботове да имат легитимни профили - какъвто е и Ахинора.

"Доскоро самата Meta се бореше срещу това да има изкуствени аватари, да има изкуствени профили в социалната мрежа, които бяха задавани от външни платформи и компании. Те може да бъдат използвани за политическа цел, за наклоняване в една или друга посока на различни влияния", отбеляза Любомир Тулев.

Тенденциите, по които новата инфлуенсърка се ръководи, ги определяме ние.

"Когато множество български потребители споделят някаква публикация с един и същи хаштаг, това вдига аларма и казва на Facebook - виж, това е много специфично и много характерно в момента за България и потребителите. И така Ахинора знае какво е интересно за българите", обясни киберекспертът.

Ние сме и нейните коректори. "Когато множество потребители кажат - това не е подходящо, не е правилно, дезинформация е, лошо е. Това вдига флаг и администраторите ще премахнат това съдържание и занапред във времето", обясни още той.

И така от тази година т.нар. „мъртъв интернет" навлезе и във Facebook. Вече все по-често трябва да си задаваме въпроса дали това, което виждаме, е направено от жив човек или всичко е просто един компютърен код.

"Именно в този контекст, Ахинора е новият аватар, който създава постове автоматично, генерира съдържание и е част от теорията на мъртвия интернет. Все повече и повече ще виждаме публикации, които са изкуствено генерирани, а не от хората", подчерта Тулев.

Нова телевизия, „Събуди се"