Екатерина Михайлова: Трябва отключващ механизъм, не може държавата да стои блокирана
Секция: БЪЛГАРИЯ
12 Януари 2025 14:30
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Екатерина Михайлова: Трябва отключващ механизъм, не може държавата да стои блокирана

/КРОСС/ Никога не е хубаво да се прави закон за един човек. Но проблемът е, че имаме избор, който предстои. И кандидатът, които вероятно ще бъде избран от ВСС, страда от известни дефекти. Появи се информация в публичното пространство,  на която ВСС не даде ясен отговор за данни и обстоятелства в не добра светлина за кандидата за главен прокурор.

Това коментира проф. Екатерина Михайлова, преподавател по право в НБУ, основател на ДСБ, бивш депутат от СДС, зам.-председател на НС, в интервю пред БНР, визирайки единствената кандидатура на Борислав Сарафов за главен прокурор.

"Второ - имаме ВСС с изтекъл мандат и това поставя под въпрос един такъв избор. Хората не се интересуват от 2/3 или 5/8. Тях ги интересува да има работеща съдебна власт, да има правосъдие, да има справедливост. Справедливостта е това, което очакваме от съдебната власт", каза проф. Михайлова в "Неделя 150".

Според нея би било компрометиращо, ако се случи този избор и това е причината за внесените 3 законопроекта, приети с мнозинство на първо четене.

"Другият решаващ участник е президентът, който изказа съмнение. Имаме конкуренция от институции и надпреварване с времето", допълни Михайлова.

Тя смята, че въпреки бързането на депутатите не е възможно промените в законите да влязат в сила до 16 януари:

"Но, за да бъде избран главен прокурор, председател на ВАС или председател на ВКС, не е достатъчно решението на ВСС, но и указ от президента. Той има ключова роля и в проектозакона на ПП-ДБ тази роля му е отредена ясно. Процедурата се прекратява, ако в деня на обнародване на закона не е приключила с указ на президента. Указ явно няма да има веднага след гласуването във ВСС, това сочат данните, идващи от страна на президента."

Проф. Михайлова припомни и куриоз, когато се променяше Конституцията. Депутатите предвидили да се отнемат на президента тези правомощия - да има последната дума за тримата големи в съдебната власт.

"Тогава им казахме, "не го правете, това е още една гаранция и балансираща роля на президента. Слава Богу, чуха и оставиха тези правомощия. И тези, които искаха да му отнемат правомощията, сега са втренчили поглед в него", сподели преподавателят по право в НБУ.

Тя коментира, защо трябва да се приеме предложението на ПП-ДБ в Закона за съдебната власт и как президентът да има правомощия, а не да е "гумен печат", когато се избират хора на позиции за 7 години.

Според нея е крайно време депутатите да намерят решение и да направят промяната във ВСС задължителна:

"Те трябва да помислят, че след промените на Конституцията това мнозинство от 2/3 създава блокаж. И ВСС не е единствената институция, същото е и за инспектората на ВСС. Трябва да се намери отключващ механизъм, там където има високи мнозинства, казаха им го Венецианската комисия, при второ гласуване да пада мнозинство от 2/3 на1/2. Не може държавата да стои блокирана месеци и години. Това е порочно и води до тежки последици."

Те посочи, че ще е трудно на депутатите да изберат членове на ВСС от парламентарната квота, но няма лесна работа, те са изпратени не да им е лесно, а да им е трудно".

"Те трябва да намерят път, да направят критерии за кандидатите. Затова тези институции като НС са публични, за да виждаме какво става, как го правят и защо. И когато не е както трябва, хората реагират и помитат тези политици, които взимат тези решения", предупреди проф. Екатерина Михайлова.

Относно участието на ДБ в преговорите за съставяне на правителство тя коментира:

"При учредяването на ДСБ сме стъпили на антикомунизма, но и на още едно нещо - на отговорността към държавата и гражданите. Не може да бъде оставена държавата на автопилот. Трябва да се търсят конкретни параметри в една програма и неща, които да се свършат. Няма как в тази ситуация да има работа само с тези, които харесваме. Възможно е, ако имаме големи цели, когато постигнахме членството в ЕС и НАТО, бяха големи целите. Декларацията за национално съгласие от 1997 г. беше подкрепена от много по- голям кръг от политически сили, а ние имахме самостоятелно управление. При големи цели търсиш широка подкрепа, за да не се стигне до лош резултат в държавата."