Катедра „Икономика на туризма“ отбеляза 35 години от основаването си
Секция: ИКОНОМИКА
24 Февруари 2025 08:16
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Катедра „Икономика на туризма“ отбеляза 35 години от основаването си

/КРОСС/  С двудневен дискусионен форум с международно участие катедра „Икономика на туризма" в УНСС отбеляза 35 години от своето основаване. Събитието под надслов „Бранд България - гостоприемство в четири сезона с фокус здравен, делови и развлекателен туризъм" даде платформа за споделяне на идеи, опит и добри практики за успешно брандиране на България и постигане на четирисезонен туризъм.

При откриването на Юбилейния форум ректорът на УНСС проф. д-р Димитър Димитров поздрави катедрата за научните и практическите приноси от нейното основаване до момента. По думите му дискусионните форуми на катедра „Икономика на туризма" се отличават със силно присъствие на хора от практиката и бизнеса. Добрите партньорски отношения с другите университети и изследователски организации също показват високите постижения от работата на катедрата. Още един добър атестат за нея е, че УНСС е получил официално писмо от министъра на туризма Мирослав Боршош, в което се отправя покана към студентите от катедра „Икономика на туризма" да вземат участие в подготовката и провеждането на участието на България в Световното изложение ЕКСПО 2025 в Осака. Ефективната работа с реалния бизнес в туризма също е много силен атестат за катедрата, което се вижда на всяко събитие, организирано в последните години, посочи проф. Димитров.

Проф. д-р Мариана Янева, ръководител на катедра „Икономика на туризма", подчерта в приветствието си към участниците във форума, че основен фокус в дейността на екипа ѝ в последните две години е създаването на тясна интеграция с бизнеса, националната, местните власти и браншовите организации в туризма. Усилията в тази посока дават резултати, като много общини и асоциации вече включват в програмите и стратегиите си определените от катедрата като приоритетни видове туризъм - здравен, делови и развлекателен. Участието на бизнеса и институциите в научните форуми е от голямо значение, защото без тяхната подкрепа проектите и научноизследователските разработки на академичната общност не могат да се реализират на практика.

От името на министъра на туризма Мирослав Боршош и от свое име заместник-министърът на туризма Павлин Петров отправи поздрав по случай 105 години от създаването на УНСС и 35 години от основаването на катедра „Икономика на туризма". Пожела както досега УНСС да е сред водещите университети, да приема все повече студенти и да ги изгражда като силни личности. Зам.-министър Петров подчерта, че УНСС и катедрата ще продължат да бъдат сред лидерите, които налагат стандартите за високо качество в образованието и научната дейност. По думите му туризмът е от секторите, в които има място за всеки, стига да не спира да се усъвършенства с всеки изминал ден, затова студентите трябва да бъдат амбициозни и да надграждат знанията и уменията си непрекъснато.

В поздравителния си адрес заместник-ректорът по учебната дейност на УНСС проф. д-р Матилда Александрова-Бошнакова посочи, че в рамките на дискусионните форуми катедрата показва каква е нейната основна дейност - интегриране на мотивацията на студентите и мотивацията на академичния състав, интегриране на хората от практиката не само като препоръки, но и като част от учебния процес, интегриране на местните органи на управление и на централната власт при формирането на всички важни политики в областта на туризма. „Катедра „Икономика на туризма" е постигнала модерни учебни програми и планове, разработени с активната роля на студентската общност, докторантите и представителите на бизнеса и местната власт", каза проф. Александрова и пожела тези постижения да се превърнат в традиция в подкрепа на Бранд България.

Проф. д-р Цветана Стоянова, заместник-ректор на УНСС по институционално и бизнес сътрудничество и студентски политики, заяви в поздрава си, че вече три и половина десетилетия катедра „Икономика на туризма" е неизменен фактор в подготовката на висококвалифицирани специалисти, които успешно прилагат своите знания и умения в туристическия сектор у нас и в чужбина. „През тези години катедрата се утвърди като водещ академичен и научноизследователски център, чиято работа допринася за развитието на стратегически значим отрасъл, какъвто е туризмът. Особено ценно е, че катедрата не само формира бъдещите лидери в туризма, но и изгражда мостове между науката и практиката", каза проф. Стоянова.

Заместник-ректорът на УНСС по международната дейност доц. д-р Янко Христозов поздрави катедрата за нейната годишнина и използва повода, за да съобщи добрата новина, че УНСС и катедра „Икономика на туризма" са на финала на създаването на дуална програма съвместно Националния университет на Узбекистан, по която в България ще се обучават узбекистански студенти.

Поздравителни адреси поднесоха и дългогодишните партньори на катедра „Икономика на туризма" от останалите водещи университети и висши училища, които подготвят специалисти в сферата на туризма, сред които Икономически университет - Варна, Колеж по туризъм - Варна, Стопанска академия „Д. А. Ценов" - Свищов, Пловдивски университет „Паисий Хилендарски", Аграрен университет - Пловдив, Югозападен университет „Неофит Рилски", Университет „Проф. д-р Асен Златаров" - Бургас, Университет „Св. Св. Кирил и Методий" - В. Търново, Шуменски университет „Епископ Константин Преславски", Международно висше бизнес училище и др.

„В последните години катедра „Икономика на туризма" се утвърди като една от най-важните катедри, от която излизат именно тези млади и амбициозни хора, на които разчитаме да изградят мостовете между иновациите и развитието, което всички очакваме в нашата страна", заяви областният управител на Благоевград Георги Динев. По думите му в последните години именно туризмът стана най-динамично развиващият се отрасъл в нашата икономика и УНСС е мястото, където се дава най-голям шанс за развитие на младите хора. „И тук е мястото да отбележа, че всички ние - институциите, академичната общност, местните власти, всички ние сме хората, които трябва да направим така, че тези образовани хора да останат и да развият своя потенциал в нашата прекрасна страна", добави г-н Динев.

Проф. д-р Мариана Янева обобщи дейността на катедра „Икономика на туризма" в последните две години, в които бяха проведени 13 академични и бизнес форума под надслов „Бранд България - гостоприемство в четири сезона" с фокус върху четирисезонните видове туризъм. Основната цел е да се създаде обща комуникационна среда и да се изберат и отправят правилните послания за популяризиране на бранда. Друг акцент в дейността на катедрата е анонсирането на дестинациите лидери в България и споделяне на добрите примери и практики с провеждането на изнесени форуми в Банско, Велинград, Слънчев бряг и Старозагорски бани. Катедрата внедрява иновативни технологии и изгражда модерна образователна и научна среда с авторска дигитална библиотека, която осигурява достъп до ценни ресурси за студенти и специалисти. Новото онлайн списание „Туризъм, политика и бизнес" свързва академичната общност с практиката, давайки поле за обмен на експертни мнения и иновативни решения. Видеосъдържанието в канала на катедрата в YouTube (над 140 видеа с над 15 500 гледания) включва подкасти, събития и експертни лекции, което улеснява достъпа до качествени знания. Тематичните кампании в TikTok и Instagram, както и активното присъствие в LinkedIn и Facebook, привличат младото поколение и създават нови възможности за взаимодействие със студентите и бизнеса.

Представителите на бизнеса и местната власт на юбилейния форум се съгласиха, че подобни събития са от голямо значение за постигането на високи резултати в туристическата индустрия чрез формирането на ефективни политики и извеждането на правилните послания за Бранд България. Във форума взеха участие областни управители, кметове, общински съветници и експерти от дестинации лидери в четирисезонния туризъм като Благоевград, Банско, Велинград, Сандански, Петрич, Разлог, София, Пловдив. По думите на проф. Янева катедрата се стреми да покаже на младите таланти в туризма, че академичната общност, бизнесът, националната и местните власти говорят на един език и имат общи цели за създаване на четирисезонен туристически продукт в България с фокус върху приоритетните здравен, делови и развлекателен туризъм.

Програмата на форума продължи с пленарни доклади от проф. д-р Манол Рибов, представен от проф. д.н. Таня Парушева, от проф. д-р Мариана Янева и от проф. д-р Лилия Терзиева, изследовател в Университета по приложни науки в Хага, Нидерландия, които провокираха оживени дискусии за стратегическото планиране в туризма, ключовите маркетингови послания, ролята на предприемачите в популяризирането на дестинациите и промените в изискванията на съвременните туристи. Вторият ден на събитието беше фокусиран върху дискусии по тематичните направления с експерти от туристическия бизнес (хотелиери, туроператори, транспортни компании, ентъртейнмънт компании), от катедра „Икономика на туризма", от други катедри при УНСС и водещи университети и училища по икономика и туризъм в страната. Важна част от програмата на форума бяха и двата уъркшопа за млади лидери в туризма на темите „Маркетингово управление на туристическа дестинация България" и „Дигитална свързаност и новите професии в туризма".