Проучване на Института за пътна безопасност относно използване на мобилни устройства по време на шофиране
Секция: БЪЛГАРИЯ
04 Март 2025 10:33
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Проучване на Института за пътна безопасност относно използване на мобилни устройства по време на шофиране

/КРОСС/                                ДОКЛАД на Института за пътна безопасност

 

 Проучване на Института за пътна безопасност показва, че 78% от водачите на МПС използват мобилни устройства по време на шофиране, а 14% от тях си признават, че са участвали в ПТП по време на използване на мобилен телефон. Изследването е направено в периода 04-20 януари 2025 година, като е обхванало 808 водачи на МПС в градовете София, Варна, Бургас и Пловдив.

  Със заявление по ЗДОИ получихме информация от МВР за констатираните нарушения при използване на мобилно устройство по време на шофиране. От данните в таблица 1 се вижда, че за периода 2020-2024 година са установени 80738 бр. нарушения. Това прави средно на година по 16156 бр. нарушения. Констатира се и увеличение на санкционираните водачи всяка година, като през 2024 г. те достигат над 20 000. В България има регистрирани правоспособни водачи на МПС над 2,5 милиона души. Това означава, че 0,6 % от всички водачи се залавят годишно да управляват МПС, като използват мобилен телефон. В България глобата при използване на мобилен телефон е 50 лв., като тя е най-ниската в цяла Европа. 

Период

Наказателни  постановления (бр.)

01.01.2020 г. - 31.12.2020 г.

14028

01.01.2021 г. - 31.12.2021 г.

14166

01.01.2022 г. - 31.12.2022 г.

15034

01.01.2023 г. - 31.12.2023 г.

17198

01.01.2024 г. - 31.12.2024 г.

20357

Общо за 2020-2025 г.

80783

          Таблица 1  Констатирани нарушения при използване на мобилни устройствa по време на шофиране

 

  Предоставяме информация за глобите в някои от другите европейски страни.

Преглед на някои от глобите в чужбина:

  • Полша: от 50 евро
  • Австрия: от 50 евро
  • Швейцария: 90 евро
  • Белгия: 110 евро
  • Франция: от 135 евро
  • Италия: от 165 евро
  • Испания: от 200 евро
  • Великобритания: от 230 евро
  • Холандия: 240 евро
  • Естония: от 400 евро

  Рискът е най-голям, когато водачът вдигне телефона си, често при спешни случаи. Тогава вниманието вече не е насочено към шофиране. Телефонът, дори със слушалки или хендсфри, променя поведението и способността да се реагира. По време на разговор водачът се фокусира върху предната част на пътя, по-малко се оглежда в огледалата и отстрани, обръща по-малко внимание на знаците и другите участници в движението, независимо дали е свикнал да използва лаптоп и независимо от възрастта си. Превозното средство има тенденция да забавя леко и да върви на зигзаг: по-често пресича централната линия.

  Изследването показва още, че водачите все по-често използват смартфоните си по време на движение, за да пишат съобщения. А някои дори гледат видеоклипове.

  Всичко това се отразява на водача, разсейвайки вниманието му от пътната обстановка и често води до различни пътнотранспортни произшествия. Доказано е, че телефонът в ръката на шофьора пречи на шофирането и увеличава времето за реакция средно с 0.7 секунди.

  При скорост от 60 км/ч, например колата изминава 12 метра за въпросните 0.7 секунди. Без значение колко опитен е шофьорът и колко перфектна е спирачната система на колата, няма как разстоянието от 12 метра да бъде наваксано при екстремна ситуация. А често пъти тези 12 метра костват човешки живот.

Извод:

  Контролът. осъществяван от контролните органи. е недостатъчен и неефективен. Санкциите са пренебрежимо малки спрямо риска от настъпване на ПТП. Увеличават се водачите на МПС, които използват мобилен телефон по време на движение.

Препоръка:

  Необходимо е да се подготвят законодателни промени, както и да се приоритизира контрола от страна на МВР върху водачите, използващи телефони по време на шофиране. Необходимо е да се използват технически средства за контрол за тези нарушения. Липсата на такава практика в България е предпоставка да продължаваме да бъдем с най-висок риск от настъпване на ПТП в целия ЕС.

 

Екип на ИПБ