Емилия Лазарова: Изготвянето на новите учебни програми не може да бъде бърз процес, той отнема между 4 и 5 години
Секция: Интервюта
28 Март 2025 06:51
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Емилия Лазарова: Изготвянето на новите учебни програми не може да бъде бърз процес, той отнема между 4 и 5 години

/КРОСС/ Снощи зам.-образователният министър каза, че изготвянето на новите учебни програми не може да бъде бърз процес, той отнема между 4 и 5 години

Обучението по религия засяга ценностите, добродетелите, възпитателната функция на образованието. Не става въпрос за някакво специално религиозно обучение, а за такова във философски, културен, исторически и ценностен план. Това каза заместник-министърът на образованието Емилия Лазарова по повод идеята за въвеждането на такъв предмет в училище.

„В момента текат спорове, водят се разговори, получаваме различни становища", допълни ощке тя в студиото на „Денят на живо" по NOVA NEWS.

Лазарова е на мнение, че хората също свързват обучението по религия с ценностите и че то може да окаже положително въздействие върху обществото.

Тя посочи, че предстои провеждането на форум, в който ще се обсъди въпросът за обучението по религия, ценности и добродетели.

И допълни, че към момента около 12700 ученици изучават християнство, около 2300 - ислям, като интересът е предимно в начален курс на обучение.

Новите учебни планове

Лазарова обясни, че изготвянето на новите учебни програми не може да бъде бърз процес, той отнема между 4 и 5 години. С тяхното изработване обаче ще се променят още учебните планове, начинът на оценяване и учебниците, допълни тя.

Учебните програми са един от най-важните елементи на образователната система, с тях са свързани и всички стандарти - за общообразователна и за профилирана подготовка, обясни зам-министърът.

По нейни думи основната идея е учебните програми да бъдат фокусирани върху формирането на умения и компетентности, което не означава олекотяване и че децата няма да имат базова грамотност. Тя допълни още, че ще се освободи повече време за осмисляне на това, което се изучава, няма да има претрупване с теми и понятия и ще има повече време за дискусии и практически умения.

„Стремим се към умения за живота", каза още Емилия Лазарова.

Тя обаче акцентира на това, че за да бъдат приети учебните програми, е необходим професионален, но и политически консенсус, за да не се стига до нови и нови промени.

Зам.-министърът обясни, че публикуваната вече концепция за тези програми е най-обща визия за това как трябва да изглеждат те, като ще се даде възможност за обсъждания и предложения.

Обучението по Литература

По въпроса за темите по Литература, Лазарова каза, че важен фокус е как се изучава този предмет.

„Трябва да има баланс между класическата и съвременната българска литература, между българската и европейската литература. Трябва да бъде съобразено изучаването на отделни произведения с възрастовите особености на учениците - как биха разбрали посланията и как биха направили тълкуванията на произведенията", обясни зам.-министърът.

Тя беше категорична, че обучението по Литература дава възможност за изграждане на критическо мислене у децата, за доказване на теза, изразяване на мнение, за формиране на различни комуникативни умения. Но подчерта, че то трябва да формира и добра читателска култура и любознателност.