След смъртта на 12-годишната Сияна - кой е виновен и може ли да бъде спряна войната по пътищата
Секция: Коментари
04 Април 2025 11:56
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
След смъртта на 12-годишната Сияна - кой е виновен и може ли да бъде спряна войната по пътищата

/КРОСС/ Катастрофата на пътя Плевен - Луковит, която отне живота на 12-годишната Сияна, отново поставя на дневен ред въпроса как да се справим с неразумните шофьори и как да се спре войната на пътя. Темата коментираха в студиото на БНТ "Денят започва" Диана Русинова от Европейския център за транспортни политики и Нинелла Върбанова от Сдружение "Ангели на пътя".

Според Върбанова, се въртим в омагьосан кръг от поне 24 години. През 1999 г. брат й и братовчед й са били убити от напушен шофьор:

В нашия случай ние имахме щастие в нещастието, колкото и да звучи брутално за незапознати с темата, защото шофьорът уби и себе си. Всички останали случаи в нашето сдружение, които са няколко десетки - някакъв минимален процент на фона на всички убити във България по пътищата, във всички тези случаи убийците на техните деца и близки хора са живи и здрави. Какво се случва в България в последните 30 години? След като един шофьор убие едно дете, поредното, българската съдебна система започва една гавра със семейството му. Буквално започва да убива всяко от тези семейства в продължение на години.

По думите й, българското законодателство е създало перфектни механизми за това и законите са такива, че съдебната власт спокойно може да удължава тази гавра до едни невъобразими нива и времетраене, тъй като има дела, които се точат по над 10 години.

През това време пътните убийци имат право да се разболяват многократно, използват се дори и реномирани клиники и лекари, които издават медицински свидетелства. Както виждаме същите хора, които фучат с 200 км/ч, в момента в който се озоват в съда, те са с патерици, на инвалидни колички и т.н. Същото е и с адвокати, със съдии, дознатели опропастяват в началото възможността после да има съответни адекватни доказателства, обясни Върбанова.

Според нея, целият институционален механизъм в България е насочен към това да защитава правата не на нормалните хора, на тези, които раждат и възпитават нормални деца, а към това да защитава правата на пътните престъпници и рецидивисти.

От Европейския център за транспортни политики са подавали сигнали за въпросния участък, където загина 12-годишната Сияна, още през лятото.

Това далеч не е единственият път, за който ни подаваме сигнали и няма никакъв резултат. Там стана смъртен случай, но същия ден на един друг път станаха пак две тежки катастрофи, пак с тежкотоварни камиони и пак така безкрайно много сигнали, реакция никаква. И аз смея много отговорно да твърдя, че в последните 4-5 години поддръжка на пътища нямаше. И с ваша помощ сме се борили да оправят една ограничителна система, един знак да сменят. Така, че този проблем е хроничен, посочи Диана Русинова.

След разпоредената проверка от регионалния министър Иван Иванов, Русинова изрази надежда да се види къде е този хроничен проблем:

В повечето случаи има едно следствие, едно много голямо безхаберие, което държавата си позволява от години да прилага върху собствените си граждани. И наистина смъртта на това дете вече преля чашата на търпението ни - на експерти и граждани, които се борим за някакви права. Мисля, че вече наистина трябва някак си по-сериозно държавата да погледне на тези проблеми и на тези въпроси, а да не се залъгваме.