Вицепремиерът Караджов: Започваме сериозно преструктуриране на БДЖ-Товарни превози
Секция: БЪЛГАРИЯ
07 Април 2025 16:28
Моля, помислете за околната среда, преди да вземете решение за печат на този материал.
Вашата Информационна агенция "КРОСС".

Please consider the environment before deciding to print this article.
Information agency CROSS
Вицепремиерът Караджов: Започваме сериозно преструктуриране на БДЖ-Товарни превози

/КРОСС/ Започва сериозно преструктуриране на БДЖ-Товарни превози, което включва намаляване на разходите и анализ на всички тарифи за превоз на товари. Това каза заместник министър-председателят и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов по време на среща с президента на Конфедерацията на независимите синдикати в България Пламен Димитров, представители на синдикалната организация и ръководствата на Български държавни железници и Национална компания „Железопътна инфраструктура".

„Близо половината от товарите, които се превозват с жп транспорт в България, се обслужват от БДЖ-ТП, а останалата част - от частните превозвачи на пазара. Въпреки това обаче данните за миналата година показват, че оборотът на дружеството е 140 млн. лв., а просрочените задължения са 33 млн. лв.", каза Караджов. По думите му всеки частен субект би обявил дружество с такива финансови резултати в неплатежоспособност.

„Към момента сме ограничили всякакви външни разходи, за да избегнем натрупването на още задължения", коментира вицепремиерът и добави, че се търсят начини за продажба на неоперативни активи на дружеството, които генерират огромни разходи. Той изтъкна, че само за гариране на подвижния състав на коловози, собственост на НКЖИ, БДЖ-ТП плаща до 250 хил. лв. месечно. „Възложил съм на дружеството да подготви в спешен порядък списък на неоперативните активи и да се премине към продажбата им", посочи Караджов.

От ръководството на БДЖ съобщиха, че БДЖ-Товарни превози разполагат с около 4500 вагона, а за дейността на дружеството при увеличен обем работа са необходими 2000. Освен подвижния състав, активите с отпаднала необходимост са сгради, помещения и терени, които не се ползват по предназначение, но пораждат финансови загуби, посочиха от националния превозвач и дадоха за пример 230 апартамента на БДЖ-ТП в цялата страна.

Президентът на КНСБ Пламен Димитров каза, че една от важните теми в жп сектора е провеждането на честна процедура за избор на пътнически железопътен оператор. Петър Бунев, председател на Синдиката на железничарите в България, посочи, че е изключително важно да се изготви оздравителна програма за БДЖ-Пътнически превози и БДЖ-Товарни превози, включително за подсигуряване на ремонтната дейност на подвижния състав.

Вицепремиерът Гроздан Караджов подчерта, че Министерството е изпратило на Европейската комисия концепция и набор от въпроси, касаещи възлагането на пътническите жп превози в страната. „След изчистване на всички детайли и преди обявяване на търга, ще проведем широко обсъждане, в което се надявам да се включат и синдикалните организации", заяви още Караджов.