-
12 Май 2025 |
USD / BGN 1.7611
GBP / BGN 2.3204
CHF / BGN 2.0876
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Близо 30% от учителите до 7. клас посочват, че имат нужда от допълнителна подготовка, за да обучават учениците по дигитална безопасност

25 Април 2025 | 10:46

/КРОСС/ Почти 1/3 от българските преподаватели в начален и прогимназиален етап посочват, че имат нужда от допълнителни ресурси, за да обучават учениците за дигиталната безопасност. Данните са от анкета, проведена сред близо 400 учители от цялата страна. Допитването е част от програмата „Безопасен интернет", която се реализира от издателство „Клет България" в партньорство с Yettel и Националния център за безопасен интернет. Тя осигурява на учителите безплатни материали и разработени тематични уроци за използване в клас, достъпни в образователната платформа iZZI на издателство „Клет България".
В рамките на инициативата са създадени интерактивни уроци за ученици от 1. до 7. клас, които включват теми като разпознаване на вредно онлайн съдържание; „нетикет" или правила за поведение в интернет; баланс между времето, прекарано онлайн и офлайн; тормоз в училище и в интернет; безопасност в социалните медии и общуване с непознати в мрежата.
Справката от допитването сочи, че близо 2/3 от учителите са се възползвали от готовите ресурси в платформата iZZI и са организирали занятия, посветени на защитата във виртуалния свят. Основните предизвикателства, които срещат преподавателите, са доверчивостта на децата в интернет и трудното осъзнаване, че виртуалната среда крие реални опасности. Учителите, включили се в анкетата, признават, че не се чувстват достатъчно подготвени по темата и хорариумът в училище не достига, за да бъдат обхванати всички аспекти в по-голям детайл.
В отговор на тези притеснения бе организирана онлайн среща под формата на дискусия. Лекторът от Националния център за безопасен интернет - Антоанета Василева, обясни как всеки преподавател може да адаптира уроците спрямо знанията и нуждите на учениците. Чрез примери от класните стаи тя даде насоки на учителите за справяне с най-честите трудности и показа различни добри практики.
„Тази среща беше особено полезна не само за учителите, но и за нас, защото ни даде ценна обратна връзка за трудностите, които те срещат при провеждането на уроците. Видимо и в резултатите от анкетата е, че все още някои преподаватели не се чувстват уверени да водят часове по темите за дигиталната безопасност и с тези материали и дискусии се стараем да ги подкрепим", разказва Антоанета Василева, координатор на Националния център за безопасен интернет.
Според педагозите учениците имат интерес към такъв тип информация и участват активно, когато съдържанието е поднесено по подходящ за възрастовата група начин. Именно такава е концепцията на програмата „Безопасен интернет" - дигитални материали, съобразени с темите и интересите, които вълнуват децата от 1. до 7. клас. Подрастващите са особено възприемчиви към видеa и интерактивни елементи и упражнения - учениците се научават да разграничават онлайн от офлайн средата, както и истина от измама, да изграждат критерии на кого и до колко могат да се доверяват. Нещо повече - някои преподаватели коментират, че надграждат предоставения в рамките на програмата материал, като интегрират реални примери от живота в училище.
„Радваме се, че учителите участваха активно в дискусията и голяма част от тях споделиха положителните си впечатления от разработените ресурси. В програмата „Безопасен интернет" се стараем да представяме темите по максимално удобен за преподавателите и атрактивен за децата начин, като използваме оптимално възможностите на нашата дигитална образователна платформа iZZI", допълва Магдалена Тодорова, търговски и маркетинг директор в издателство „Клет България".
Тази година инициативата ще бъде надградена с нови уроци за 8., 9. и 10. клас. Те ще включват въпроси, свързани с поведението на тийнейждърите в онлайн среда - разпознаване на фалшиво и манипулативно съдържание, онлайн флиртове и разговори с непознати.
Подкрепата на програмата „Безопасен интернет" е част от усилията на Yettel да овластява учителите, а чрез тях и децата, да се справят сами с опасностите в онлайн пространството. Вече 18 години телекомът работи активно в тази посока, като си поставя за цел ежегодно да ангажира над 40 000 деца по темата и да подпомага поне 10 000 души в придобиването и разширяването на техните дигитални способности.
За Yettel:
Yettel е част от e& PPF Telecom Group - партньорство между PPF Group и Emirates Telecommunication Group (e&), фокусирано върху предоставянето на отлични телекомуникационни услуги и дигитално потребителско изживяване за клиентите в Централна и Източна Европа.
В България Yettel свързва над 3 милиона потребители с хора, устройства и бизнеси. Компанията има повече от 180 магазина, а мобилната ѝ мрежа покрива над 99% от населението на страната.
През 2022 г. Yettel обяви своята дългосрочна Стратегия за устойчиво развитие. С нея телекомът си поставя ясни и измерими цели в четири ключови области - околна среда, хора, технологии за устойчиво бъдеще и управление, основано на почтеност и прозрачност. За отчитането на годишните резултати компанията следва световно признати стандарти за докладване на Global Reporting Initiative (GRI).
Повече информация за Стратегията за устойчиво развитие и годишните доклади на Yettel България: https://www.yettel.bg/bg/ustoychivo-razvitie
-
ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
12 Май 2025 | 18:02
Румен Петков: Незаконният хазарт е една от най-развитите форми на организирана престъпност12 Май 2025 | 17:31
Министър Тахов: Двойно повече кандидати са подали заявления по интервенцията за застраховането в Кампания`202512 Май 2025 | 16:31
Мария Филипова, КЗП : Комисия за защита на потребителите установи нови нелоялни търговски практики на пазара на потребителските кредитиПОЛИТИКА