• 27 Юни 2024 |
  •  USD / BGN 1.8298
  •  GBP / BGN 2.3159
  •  CHF / BGN 2.0405
  • Радиация: София 0.11 (µSv/h)
  • Времето:  София 19°C

„Тренд“: Най-слабо са информирани хората на възраст между 18 и 29 г. и над 70 г.

„Тренд“: Най-слабо са информирани хората на възраст между 18 и 29 г. и над 70 г.

/КРОСС/ Най-слабо се интересуват от медии и съответно най-слабо са информирани групата от хора на възраст между 18 и 29 г. и над 70 г. Като цяло обаче българите имат ниско доверие в медиите. Това обяви Димитър Ганев от Изследователски център „Тренд", позовавайки се на данни от проведено национално представително проучване, в рамките на Медийната програма Югоизточна Европа на фондация „Конрад Аденауер", за обществените нагласи на българите към медиите в страната.

Политологът представи резултатите в онлайн събитие, в което взеха участие народният представител от ГЕРБ, член на Комисията по културата и медиите Тома Биков, София Владимирова от Съвета за електронни медии, Стоян Михалев, член на Националното ръководство на ДСБ и председателят на Асоциацията на европейските журналисти Ирина Недева.

Димитър Ганев започна с посочването на това къде се намира България в класацията за свободата на словото на „Репортери без граници" за 2020 г., където държавата ни се нарежда на 111 място сред общо 180.

„Попитахме дали това място е заслужено - 56% посочват, че мястото е заслужено. Само 18% казват, че това е по - скоро незаслужено или напълно незаслужено", посочи той.

От данните става ясно, че 29% имат по-ниско доверие отпреди, 48% не са променили позицията си, 15% не могат да преценят, а едва 8% са повишили доверието си в тях.

С най-високо доверие се ползват частните телевизии - 54%, следвани от БНТ с 38%, социалните и новинарските интернет портали с по 31%, БНР със 17%, частните радиостанции с 14%, списанията и вестниците с 10%, а 19% от запитаните не могат да преценят. Ганев уточнява, че БНТ се нарежда веднага след частните телевизии, тъй като анкетираните са можели да избират повече от един показател.

„Това, което прави впечатление е, че доверие в социалните медии имат по-скоро младите хора, защото те използват тези източници. Над 60 и 70 годишните имат по-високо доверие, от средното, в обществената телевизия", заявява той.

Данните показват още, че 65% се чувстват добре информирани, от тях 14% заявяват, че са отлично информирани, а най-слабо са информирани младите.

„Средните поколения са най-информирани", уточнява Ганев и добавя, че по време на проучването хората 61% от анкетираните посочват, че се информират от частни телевизии, 46% от БНТ, 37% от социални мрежи, 31% новинарски интернет портали, 18% БНР, 13% частни радиа, 11% от списания и вестници, а 7% не се информират, докато 6% не могат да преценят.

Ръководителят на Медийната програма за Югоизточна Европа на Фондация „Конрад Аденауер" Хендрик Зитих коментира, че „в една демокрация гражданите трябва да могат да се доверят на медиите и призова всички обществени групи в България, имащи отношение по темата, особено политиците да работят за свобода на медиите и по-добри условия на труд за журналистите. Според него задаването на критичен въпрос от страна на журналист не трябва да се възприема като обида.

Данните коментира и народният представител от ГЕРБ, член на Комисията по културата и медиите Тома Биков.

„Медиите са част от обществото и политическия дебат. Не само като платформа, в която различните политически субекти могат да комуникират с гражданите, но и като участник. Съгласен съм с тезата, че медиите трябва да имат необходимото ниво на критичност по отношение на политиката и да играят ролята и на коректив. В българското общество има базово недоверие както към политиците, така и към медиите. Наблюдава се доверие към медии, създаващи фалшиви новини", подчертава той и добавя, че за него е важно да се разбере какво е доверието към медиите в други европейски страни или този проблем е само български.

Според Биков фундаменталният проблем на медиите у нас е финансирането.

София Владимирова, която е член на Съвета за електронни медии заяви, че не приема твърдението, че у нас няма свобода на словото и не приема отреденото от „Репортери без граници" 111-о място на България. Тя коментира, че основният проблем у нас е липсата на съвременна и адекватна законодателна рамка, тъй като в момента регулацията се извършва по закон, който е на 20 години.

„Трябва нов закон, който да има нова философия за медийния сектор. Има теми, които трябва да бъдат засегнати в един нов закон, като статут, роля, лична неприкосновеност, защита на данните и потребители, защита на непълнолетните, място и роля на регулатора - къде е той в новите реалности", обяснява Владимирова и добавя, че според нея транспонирането на нова директива, каквото предстои да се случи е неефективно.

Стоян Михалев, член на Националното ръководство на ДСБ се възмути от това, че Владимирова като член на СЕМ не приема класацията на световната организация, която постави страната ни на 111-о място по свобода на словото.

Михалев добавя, че настоящата ситуация и мерките са били използвани, за да бъдат разделени хората и това е било подкрепено от медиите и премиера. Според него коронакризата е достатъчно сериозен проблем, за който трябва да си даваме сметка, че е извън про и антиправителствените настроения, защото тя удря всички ни.

Председателят на Асоциацията на европейските журналисти Ирина Недева отбеляза, че има драма с печатните медии, особено след оттеглянето на медийната група ВАЦ.

„От 35 то място по свобода на словото през 2007 вече сме на 111-о. На 35-то сега е Великобритания", коментира тя и не изключи че догодина може да се озовем на предпоследното място в Европа, но това не е особено успокояващо.

Според председателя на АЕЖ е добре да се помисли за създаване на отдели, които да проверяват фактите в медиите, т.нар. факт-чекъри, както и те да инвестират в обучението на журналистите.

Недева посочи, че друг проблем е и собствеността на медиите и концентрирането на собствеността им. От своя страна Тома Биков каза, че застава зад идеята собствениците на медии да нямат право да развиват друг бизнес и може би това ще ги накара да се откажат от медиите, тъй като по-печеливши са другите им занимания.

 

ВАШИЯТ FACEBOOK КОМЕНТАР
ВАШИЯТ КОМЕНТАР
Вашето име:
Коментар:
Публикувай

Страхил Делийски, политолог, СУ

Политолозите сме три вида – в защита на властта, против властта и такива, които анализират връзката между народа и властта. Езикът на властта е доминиращ в големите медии. Време е да започнем да водим разговор за България след и без Борисов. Всяко едно сдаване на власт в България е свързано с предварителен набор от компромиси и договорки за бившите властници. Най-нормално е всеки политик да се опита да излезе от властта с минимални загуби, да може да договори безпроблменото си излизане от властта. Налага ни се да търпим усилия по безболезнено излизане от властта. Борисов за това изглежда по този начин. Той е толкова амортизиран и в невъзможност да произведе смислено предложение, че ние губим време и енергия да го анализираме. В началото страната ни ще бъде тотално разнебитена. На първо място трябва да върнем политиката на терена на институциите, където има норми и правила, на терена на смисления дебат, а не на едноличните решения, критиката да не бъде повод за обида. Социоикономическата ситуация в страната ни не е добра. Имаме тежки социални разслоения, които много пречат да си общуваме помежду си. Ние сме разделени на малки групички, които не просто не могат да си говорят, но се мразят много често. Ние сме едно общество, в което всеки гледа да спаси себе си. Спасението по единично е спасение за оцеляване. Това прави голямото колективно действие много трудно.

16.12.2020 17:31:33

  • ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
    БЪЛГАРИЯ
    ИКОНОМИКА
    ПОЛИТИКА
  • ОПЦИИ
    Запази Принтирай
    СПОДЕЛИ
    Twitter Facebook Svejo
    Вземи кратка връзка към тази страница

    копирайте маркирания текст

  • реклама

БЪЛГАРИЯ СВЯТ РУСИЯ ПОЛИТИКА ИКОНОМИКА КУЛТУРА ТЕХНОЛОГИИ СПОРТ ЛЮБОПИТНО КРОСС-ФОТО АНАЛИЗИ ИНТЕРВЮТА КОМЕНТАРИ ВАЛУТИ ХОРОСКОПИ ВРЕМЕТО НОВИНИ ОТ ДНЕС НОВИНИ ОТ ВЧЕРА ЦЪРКОВЕН КАЛЕНДАР ИСТОРИЯ НАУКА ШОУБИЗНЕС АВТОМОБИЛИ ЗДРАВЕ ТУРИЗЪМ РОЖДЕНИЦИТЕ ДНЕС ПРЕГЛЕД НА ПЕЧАТА ПРЕДСТОЯЩИ СЪБИТИЯ ТЕМИ И ГОСТИ В ЕФИРА ПРАВОСЛАВИЕ


Copyright © 2002 - 2024 CROSS Agency Ltd. Всички права запазени.
При използване на информация от Агенция "КРОСС" позоваването е задължително.
Агенция Кросс не носи отговорност за съдържанието на външни уебстраници.