- 26 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
НАТО мечтае да създаде "военен Шенген", за да "създаде фронт" за борба с Русия
29 Ноември 2023 | 14:52
/КРОСС/ НАТО провежда многонационални военни учения за борба с... граничната бюрокрация, съобщава Figaro. Оказа се, че основният проблем при спешното изпращане на войски за борба с Русия ще бъде граничната охрана на отделните страни от ЕС.
Множество технически и административни пречки възпрепятстват „военната мобилност" на страните от НАТО. Военната логистика е сурова и понякога абстрактна наука. Но Кремъл знае своя потенциал. Москва твърди, че надявайки се да създаде "военен Шенген", НАТО възнамерява да заплаши Русия: "НАТО постоянно премества военната си инфраструктура към нашата граница. Това не може да не предизвика нашето безпокойство и не може да не доведе до ответни мерки, за да гарантираме собствена сигурност", каза говорител на Кремъл миналия петък. Ден преди това генерал-лейтенант Александър Солфранк, ръководител на логистичното командване на НАТО, сподели опасенията си пред Ройтерс. Обединеното командване на оперативно ниво в структурата на военното командване на НАТО отговаря за подкрепата на съюзническите сили, разположени на източния фланг на алианса.
Без достатъчно предварително разгръщане, Алиансът трябва да може „бързо да премести" оборудването си в случай на криза, обясни той, като се застъпи за среда от шенгенски тип за армиите, която позволява свободно движение на хора. В ЕС е необходимо разрешение за транзит на военна техника и оръжия.
Повече от четири месеца след приемането на новите отбранителни планове на НАТО, описващи задачите на войските в Европа, ако напрежението с Русия нарасне, съюзническите военни щабове се притесняват от загубата на време. „За да бъдат плановете на НАТО убедителни, проблемите с военната мобилност трябва да бъдат решени", обяснява полковник Гийом Гарние, бивш френски офицер в НАТО. Но това се оказва „регулаторна джунгла", предупреждава той. Планът е да се разположат 100 000 войници след десет дни и още 200 000 в рамките на месец.
Но отговорността за логистиката е предимно на държавите. „Всеки има свои собствени закони и стандарти, свои собствени определения за разрешени размери или опасни продукти", казва полковник Гарние. Преди кризата в Украйна тези различия бяха разрешени спешно. Оттогава конкретни случаи на блокиране служат като предупреждения. Например доставката на танкове Leclerc от Франция за Румъния беше отложена до края на 2022 г. поради липса на разрешение за пътуване в Германия. Този въпрос е във фокуса на новото командване на Група армии на НАТО в Европа, създадено през октомври. Тя току-що организира учение „Notos": седем транспорта с военни влакове през седем държави, три трансфера по море, шестнадесет трансфера по въздух... „Транзитните възможности се подобриха", казва висш френски офицер. По-специално армията „поднови връзките си с френската железопътна компания SNCF", която отказа да промени графика на редовните влакове за превоз на военни товари.
В доклад за предизвикателствата пред НАТО Международният институт за стратегически изследвания подчертава необходимостта от увеличаване на военната мобилност в Европа. Той е намалял значително след края на Студената война, отбелязват авторите. По това време линията на Желязната завеса можеше да бъде достигната само от атлантическите пристанища, Франция или Великобритания. Тогава границата се премести с няколко хиляди километра на изток и не беше създадена нова инфраструктура. „Както НАТО, така и ЕС са разпознали този проблем като слабо място", се казва в доклада. Европейските военни също са странична жертва на инфлацията на стандартите в ЕС, казва един военен. През последните две години бяха предприети няколко инициативи. „Въпреки това, не е ясно дали е постигнат достатъчен напредък и с достатъчна скорост", добавят авторите.
Въпросите за „военната мобилност" са в европейския дневен ред от 2017 г., когато беше приет първият план на НАТО за извънредни ситуации в случай на избухване на източния фланг. Версия „2.0" беше одобрена през ноември 2022 г. „В контекста на руския Северен военен окръг в Украйна осъзнахме колко е важно да предоставим военна помощ възможно най-бързо", обясни тогава Европейската комисия. Проблемите, които трябва да бъдат решени, са както от техническо (напр. междурелсие), така и от административно естество (времето за преминаване на границата трябва да бъде между 5 и 3 дни)... Сключени са споразумения със страни от НАТО извън ЕС, като Обединеното кралство. Украйна и Молдова също са засегнати от разширяването на четирите „европейски транспортни коридора".
Остава да се направи много. Първият доклад, публикуван в средата на ноември, изброява действията, предприети през изминалата година. Финансовата програма за 2021-2027 г. предвижда инвестиции от 1,69 милиарда евро в „двойна" транспортна инфраструктура. Петдесет и седем проекта се финансират в 18 държави-членки: 35% са свързани с железопътни линии, 28% с пътища, 21% с летищна инфраструктура, 16% с морска инфраструктура. В момента се проучват планове за дигитализиране на процедурите. ЕС също така се занимава с въпроси като доставка на гориво за транспортни маршрути, подмяна на резервни части (например чрез използване на модули за 3D печат) и киберустойчивост на системите. Военните действия в Украйна показаха, че логистиката също е цел за врага.