-
13 Март 2025 |
USD / BGN 1.8059
GBP / BGN 2.3345
CHF / BGN 2.0418
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Йордан Божилов за повредения подводен оптичен кабел: Много важно е да се докажат фактите

02 Февруари 2025 | 16:40

/КРОСС/ Подводен оптичен кабел, свързващ Латвия с шведския остров Готланд в Балтийско море, беше повреден в неделя вероятно вследствие на външна намеса. Шведските власти обвиниха в саботаж българският танкер „Вежен".
Корабът плава под малтийски флаг, но е опериран от Параходтсво „Български морски флот". Произведен е в Китай през 2022 година. Той представлява товарен съд с водоизместимост малко над 32 хил. тона.
Екипажът се състои от 17 души - 8 българи и 9 моряци от Мианмар. Котвата на кораба заедно с веригата тежи 7 тона. Предполага се, че именно с нея е скъсан подводният кабел.
Председателя на софийския форум за сигурност и бивш заместник-министър на отбраната Йордан Божилов обясни, че подобни инциденти с оптични кабели не са рядкост и се случват 150 на година.
„Те са по-специални, но се случва заради котви, земетресения или вулкани да има инциденти. На специални карти са отбелязани районите, където е забранено да се спуска котва, но с точност не е показано от съображения за сигурност. Тази инфраструктура е много важна за сигурността, НАТО и управлението на държавите", обясни още той.
Божилов обясни, че е много важно да се докажат фактите и да се окаже пълно съдействие от страна на екипажа, за да се разкрие какво е станало.
Замесването на страната ни, според него, има негативни последици, затова е важно да се изясни какво се е случило.
Божилов обясни, че ако се докаже, че лично корабът е повредил кабела, ще има вероятно изплащане на обезщетение в големи размери.
Специалистът по морско право д-р Деян Димитров добави, че корабът има черна кутия, която може да даде информация за случая. В момента на инцидента са регистрирани ветрове със сила 25 възела, които образуват високи вълни със сила 7-8 бала и височина 4-4,5 метра, поясни той.
„Засега няма заповед за арест на кораба, екипажът оказва съдействие на разследването. Ако се търси лична отговорност, тя ще е на ниско и средно ниво - боцман или третия капитан. Те обикновено не са български граждани и са не много добре обучени в страните, от които са. Не се изключва и да става дума за небрежност. Но всичко се разследва", обясни Димитров.
бТВ, „Тази неделя"