-
12 Апр 2025 |
USD / BGN 1.7238
GBP / BGN 2.2564
CHF / BGN 2.1140
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Проф. Станимир Карапетков: Бях изумен от концентрацията на ПТП-а в отсечката между Радомирци и Телиш

05 Април 2025 | 18:00

/КРОСС/ Вчера се проведе първият от поредица следствени експерименти на отсечката между Радомирци и Телиш. В предаването „Офанзива с Любо Огнянов" по NOVA NEWS проф. Станимир Карапетков, който участва в експертизата на инцидента, уточни какво е било наистина състоянието на пътя, където загина 12-годишната Сияна. По думите му така наречените „кръпки на пътя" могат да бъдат много опасни.
„Когато има различна настилка, тя е с различни характеристики. Знаете от физиката, че всеки материал се разширява топлинно по различен начин. Когато покрием дупка, тази настилка бързо се износва. Щом има нехомогенност на настилката и сцеплението е различно, това внася голям проблем, особено в мокри условия. Действително на отсечката за Плевен има такива коловози. Те са вследствие на голямото натоварване Вече като извадим ядките и видим структурата ще кажем дали се дължи на небрежност при поставянето на настилката или на друго", обясни професорът.
Какво се прави на оглед, когато се преценява какво е състоянието на пътна отсечка, на която често стават катастрофи?
„Огледът е най-важното следствено действие след ПТП. Изходните данни се вписват в протокол. Дават се всички основни предпоставки, които биха могли да имат причинно-следствена връзка със самото произшествие и неговото изясняване. Това е много сложен процес. Състоянието на пътя го характеризирам като сравнително лошо", каза още експертът.
Пробите, които се взимат, за де се установи състоянието на асфалта?
„Ако има хипотеза за ниско сцепление, едно от решаващите неща, е да се извадят ядки на специални места, на които се анализира структурата на материала. Основно се гледа процентното съдържание на скална маса. Това е основната фракция, за да имаме добро сцепление", обясни още Карапетков. Той уточни обаче, че няма как подобна проба да се взима от всяко произшествие.
По думите му пътищата имат различна товароносимост, като магистралите имат специални изисквания за качество.
„Когато бях там, преди да бъде отцепено движението, забелязах изключителен трафик от товарни автомобили. Самата „Пътна полиция" ми показа много снимки с катастрофи. Бях изумен от концентрацията на ПТП-а. Не очаквах", твърди още професорът.
Геометрията на пътя е много важна характеристика, допълни той. Според него е необходима забрана или поне ограничаване на товарните автомобили в района.
Според него добра идея е и поставянето на звукова настилка със светлоотразителна боя, а скоростта трябва да е не по-висока от 60 км/ч.
-
ПОСЛЕДНИ НОВИНИ
12 Април 2025 | 11:00
Проф. Веселин Вучков: Най-големият фактор за сериозно увеличаване на пътните инциденти - това е изключително лошата ни инфраструктура12 Април 2025 | 10:16
Протестиращи се събраха в центъра на София с призив "Стига смърт на пътя" (Обновена)12 Април 2025 | 08:53
Заради ремонт през ГКПП „Станке Лисичково“ може да се преминава през ограничен брой трасета12 Април 2025 | 08:30
"България няма деца за убиване" в цялата страна с искане за повече безопасност на пътяПОЛИТИКА