-
02 Апр 2025 |
USD / BGN 1.8130
GBP / BGN 2.3377
CHF / BGN 2.0544
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Renault Scenic E-Tech: Електромобилът за цялото семейство

17 Март 2025 | 20:26

/КРОСС/ Изцяло електрическото Renault Scenic E-Tech, което присъства официално и в България, е онзи автомобил, от който се нуждае прогресивно мислещото и еко-отговорно семейство. Създаден изначално с идеята да бъде именно неговата кола, електромобилът предлага всичко необходимо- от наистина впечатляващ екстериорен и интериорен дизайн, високи технологии с възможности за много заигравки, през голям багажник, до вдъхващ огромно доверие свободен пробег.
Именно това е и основното предимство на носителя на наградата Автомобил на годината в Европа Scenic E-Tech- това е модел, в който всеки, независимо дали се вълнува от автомобили и технологии или не, ще намери нещо, което да си хареса и дори влюби. За едни, това ще бъде стилното изпълнение на външността, за други просторът на купето, за трети бордовата система и общата висока технологичност, четвърти пък ще се влюбят в Solarbay панорамният стъклен таван. Пътниците на задните крайни седалки ще оценят по достойнство специалният Ingenious централен подлакътник с интегрирани чашкодържачи, два USB-C порта и ротираща се подложка за таблет или мобилен телефон, като всички ще останат очаровани от изключителното обезшумяване на интериора и плавното и балансирано пътно поведение.
Въпреки че от Renault казват, че Scenic E-Tech е разработен около семейството и неговите нужди за безпроблемно и сигурно пътуване, и това е повече от очевидно, електромобилът предлага наистина високо ниво на изработка и използвани материали, които съвсем спокойно могат да го направят и отличен вариант за представителен автомобил. Благодарение на модулната платформа за електромобили CMF-EV, върху която е разработен, и междуосието си от 2.78 метра, моделът предлага интериорен простор и модулност, характерни за автомобил от по-висок сегмент, както и товарна вместимост при стандартна конфигурация на седалките от внушителните 545 литра (1670 при сгънат заден ред седалки). Всичко това може да бъде пренесено на още по-високо ниво, благодарение на спортно-елегантното ниво на оборудване Esprit Alpine, който направи дебюта си в електрически модел на френската марка именно при новия Scenic.
Scenic E-Tech, който е с основни габарити 4.47 метра, ширина 1.86 метра и височина от 1.57 метра, се предлага в две основни версии в зависимост от мощността на интегрираният мотор и капацитета на батерията. Първата стъпка в модификационното портфолио на електромобила е с двигател с мощност от 170 конски сили (280 Нм), а топ-версията разполага с 220 конски сили (300 Нм), а батерийните елементи са с капацитет от 60 (стандартен пробег) и 87 kWh (удължен пробег). Според официалната информация на френската марка, първият от акумулаторните модули обещава свободен пробег от до 430 километра, а вторият такъв от до 625 километра.
Стандартната версия на Scenic E-Tech обещава възможност за зареждане с капацитет от до 130 kW, докато при топ-изпълнението той е увеличен до 150 kW. Електромобилът идва с функция за преподготовка на батерията, като тя се задейства автоматично, вкарвайки модула в оптимален температурен режим за зареждане, на базата на въведена през Google Maps зарядна станция. Според калкулацията на Renault, бордовата система на Scenic E-Tech обещава генерирането на заряд от около 50 kWh при 150 kW за 30 минути. Максималните скорост на движение на двете модификации са съответно 150 и 170 км/ч, а необходимите за ускорението от 0 до 100 км/ч времена са 9.3 и 8.4 секунди.
По време на нашето тестово шофиране, при външна температура от 3 до 14 градуса, с един човек на борда, Scenic E-Tech постигна консумация на енергия от под 16 kWh- 15.5 kWh, на 100 километра при пътуване София- Сапарева Баня- София през Бистрица и Железница. С оставащи 56% батерия, калкулираният от бордовата система оставащ свободен пробег бе над 340 километра.
Тук основен фактор за много добрата икономичност на електромобила е неговата високоефективна система за регенериране на инерционната и спирачна енергия. От Renault са дали на водача възможност сам да избира степента на регенерация, което се извършва чрез интегрирани зад волана пера на четири основни степени. В зависимост от експлоатационните условия, той може да избира между нулева такава, при която автомобилът продължава по инерция след отдръпването на крака от педала на газта, до Степен 3, която работи значително по-агресивно, почти елиминирайки необходимостта от употреба на спирачния педал.
За разнообразие, персонализация и функционалност по време на пътуването допринася и адаптивната технология MULTI-SENSE, която дава възможност за избор между три основни и предефинирани режима- Eco, Comfort и Sport, както и четвърти Perso, които може да бъде конфигуриран и запаметен изцяло според предпочитанията на водача. Технологията е съчетана като функционалност с интерфейса на инструменталният панел, както и с интегрираната система за индиректно осветление на интериора, която променя подсветката си според избраният режим.
Интегрираната бордова система на Scenic E-Tech е OpenR Link с Android Automotive- съвместната разработка на френската марка и Google, която предлага една от най-приятните за работа интерфейси и функционалности- над 50 приложения, в момента на пазара. Основен фактор тук са и възможностите за надграждане с допълнителни приложения и функционалности, и идва с всички предимства, които предлага магическата гласова команда Hey Google.
Говорейки за технологични решения, Scenic разполага с повече от 30 системи за повишаване на безопасността и подпомагане на управлението, в това число и необходимите решения за асистирано управление от Ниво 2
Директната интеграция на Google и Android Automotive на борда на Scenic E-Tech идва с множество предимства за собственика, част от които може да останат незабелязани и следователно недооценени, ако не се знаят. Специално оптимизираната версия на Google Maps, с която разполага колата, идва с функция за конфигуриране на пътуване, като системата автоматично изчислява маршрута и посочва най-добрите варианти при необходимост от зареждане, прекалкулирайки маршрута при отклоняване от първоначално изчисленият такъв. По отношение на калкулациите си за разряда на батерията по време на пътуването, системата взима под внимание и множество странични фактори, като атмосферни условия, в това число дори сила и посока на вятъра.
Самата OpenR Link система е изпълнена по познат начин, с L-образна конфигурация и две дигитализирани повърхности- 12.3 инчов инструментален панел и вертикален 12-инчов екран на инфо-комуникационната и мултимедийна система, подсигурени от общото удобство и спокойствие на набор класически бутони и превключватели на вторичните системи.
Иновативният панорамният стъклен таван Solarbay предлага частично или пълно затъмняване чрез електрохроматичен PDLC (Polymer Dispersed Liquid Crystal) филм, който е интегриран между двата пласта стъкло на тавана. Управлението може да е ръчно- чрез бутон в средната предна част на тавана или чрез гласова команда към интегрираният на борда на автомобила Google Assistant.
В ръчен режим на управление, системата се задейства с кратко или с по-продължително натискане на бутона за частично или цялостно затъмняване/изсветляване, като в зависимост от предпочитанията на водача и неговия спътник отпред, или на тези на пътниците на задните седалки, Solarbay предлага функциониране в четири режима- пълно затъмняване/изсветляване на цялата повърхност, само на предната или само на задната си половина. При напускане на автомобила и последващото автоматично заключване, таванът също така автоматично преминава в режим затъмняване, а при отключване се възстановява последната избрана конфигурация.
Интегрирането на Solarbay идва с още един бонус, а именно допълнителните 3 сантиметра свободно пространство над главите в сравнение с класическото изпълнение на тавана и необходимите за това изолации и тапицерия.
Източник: auto-press.net