- 28 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8572
- GBP / BGN 2.3451
- CHF / BGN 2.1010
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Диян Стаматов: Добре е да се обмисли 15-20% увеличение на учителските заплати в бюджета
09 Август 2024 | 11:18
/КРОСС/ Добре е да се обмисли 15-20% нарастване на учителските заплати в идващия бюджет. Това изясни пред БНР Диян Стаматов, ръководител на Съюза на работодателите в системата на националната култура и шеф на 119 СУ "Акад. Михаил Арнаудов" в София.
"Говореше се за 125% от междинната брутна работна заплата за страната, само че на този стадий те са 110%. Изоставането от междинната работна заплата е с към 15%. Необходимо е и обсъждане на сериозна смяна в средствата за приблизително обучение, които са във връзка с прехрана, подготовка на учителите и обединен разходен стандарт за учениците". Проблемът с дефицита на фрагменти по математика, физика и естествени науки ще се задълбочава с всяка минала година, означи още Стаматов в предаването "Преди всички".
"Обмислянето на ограничения в поддръжка на такива експерти или на хора, които биха се съгласили да преподават тези предмети, би трябвало да се осъществя бързо и незабавно. До огромна степен то е и в директна връзка със самото заплащане". Учебните стратегии не са изменени и тази година, означи шефът на 119-то учебно заведение.
"Всичко остава на равнище спор и очакване да се случи. Съдържанието в учебниците е същото, каквото е одобрено преди много години. Някои от тях са много дебели. Историята в гимназиален стадий е над 300 страници. Учебното наличие от време на време е тежко, натоварващо и демотивиращо. Честата промяна на разнообразни екипи довежда до неспособност да се стигне до национално решение какво да се олекоти и осъвремени".
Той уточни, че най-голямата смяна, с която ще стартира тази образователна година, са безплатните учебници за всички възпитаници от I до XII клас. Диян Стаматов разяснява също неспазването на разпоредбите и неналичието на наказания в учебните заведения. Той го дефинира като "най-големия проблем в родното обучение".
"Лека смяна в закона, обвързвана със глобите и тласъците на учениците, както и подзаконовите наредби. Намираме се в обстановка, в която всяка глоба бива подлагана на съществено подозрение и административни тълкувания. Стига се до неприлагане на никакви наказания. Според сегашното законодателство родителите имат право да вършат сходни административни обжалвания". Когато учебното заведение и родителите застанат на разнообразни позиции, по този начин се обезсмисля целият образователен развой, изясни Стаматов.
"Нарушено е и чувството за правдивост. Елементарните санкиции за дребни прегрешения не би трябвало да подлежат на административно санкциониране. Сериозни наказания би трябвало да се постановат единствено в краен случай, откакто бъдат извършени всички превантивни диалози. В сегашния миг административната процедура е тромава и продължава 30 дни, с цел да се реалокира възпитаник от едно учебно заведение в друго. Когато има сериозна експанзия, постоянно сме очевидци по какъв начин не могат бързо да се осъществят сходни дейности. Може би и тук би трябвало да има леко облекчение в административния проблем".