- 10 Яну 2025 |
- USD / BGN 1.8981
- GBP / BGN 2.3369
- CHF / BGN 2.0771
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Димитър Стоянов: Три години е забавена модернизацията на авиобаза Граф Игнатиево
09 Февруари 2023 | 15:04
/КРОСС/ „Полагаме всички усилия да бъде преодоляно огромното забавяне в процеса на модернизация на авиобаза Граф Игнатиево и през 2024 г. базата да получи сертификат от американската страна, за да може да приеме самолетите F-16 BLOCK 70."
Това заяви министърът на отбраната Димитър Стоянов, който инспектира на място строително-монтажните работи.
Договорът за модернизация на летището е сключен през август 2019 г., но до есента на 2022 г. не е била открита нито една строителна площадка. „Забавянето е повече от 3 години, които няма как да бъдат наваксани за три или шест месеца, но полагаме всички усилия тези срокове да бъдат съкратени", подчерта министър Стоянов.
Сред причините за забавянето на модернизацията са: сключените договори от 2020 и 2021 г. на инженеринг - проектиране и строителство чрез директно възлагане; сто процента авансови плащания (по този начин са раздадени около 202 милиона лева); неточност при определяне на параметрите на заданието, в резултат на което строително-монтажните работи са в пъти завишени спрямо очакваните при възлагането на договорите.
Стоянов даде пример за възложен през 2020 г. договор с авансово платени 300 000 лв., като след извършено проектиране фирмата е представила сметка за 10 млн. лв. Този договор ще бъде прекратен.
Той представи пред медии предприетите до момента действия: „Първата строителна площадка беше открита през октомври 2022 г., като до момента има сключени 36 договора. От октомври до сега са открити 16 строителни площадки, като предстои откриването на още 21. За девет обекта предстоят обществени поръчки", съобщи още министър Стоянов. При процедурите, които откриваме, търсим конкурентност и възможно най-ниски цени. Залагаме 30% авансово плащане с банкова гаранция", акцентира той.
„Първите два самолета F-16 се очаква да пристигнат в България в началото на 2025 г. Ако инфраструктурата не е построена и преминала сертификация, самолетите ще останат в САЩ и ние ще плащаме допълнително за това, че те обслужват нашите самолети и ги поддържат в оперативна готовност. Надявам се да не се стигне до там и затова искаме процесите да бъдат ускорени", каза министър Стоянов.
По думите му, ако договорът беше изпълнен според първоначално заложените срокове, първите самолети трябваше да бъдат в България през февруари - март 2023 г. При настоящата ситуация страната ни нямаше да е готова за приемането им.