-
13 Фев 2025 |
USD / BGN 1.8824
GBP / BGN 2.3476
CHF / BGN 2.0760
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето:
София 0°C
Проф. Олег Асенов: Пътните такси подлежат на плащане и в извънредното положение
![](https://www.cross.bg/contents/images/blank.gif)
03 Април 2020 | 13:25
![Проф. Олег Асенов: Пътните такси подлежат на плащане и в извънредното положение Проф. Олег Асенов: Пътните такси подлежат на плащане и в извънредното положение](https://www.cross.bg/photo_new_gallery/2020/02/19/59fc7e3f520f416ea8792964f8fd6dde.jpg)
/КРОСС/ Пътните такси, каквито са електронните винетки и тол таксите, са държавни такси и подлежат на плащане дори в ситуация на извънредно положение. Това каза проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура" пред БНР, попитан за възможността да бъде удължен срокът на годишните е-винетки заради извънредното положение.
Той обясни, че нито един текст от закона за мерките и действията по време на извънредното положение не освобождава потребителите от плащането на държавни такси.
Проф. Асенов посочи, че 48% от купените е-винетки са с период на валидност от една година, а по-голямата част са за по-кратки периоди. Директива 1999/62/ЕС, по която се събират пътни такси, казва, че не трябва да се допуска дискриминационно отношение към потребителите, напомни той. В случай на удължаване на срока на годишните винетки, дискриминирани биха се оказали шофьорите, които имат е-винетки за по-кратки периоди.
Освен това ограничителните мерки, въведени заради разпространението на COVID-19, не възпрепятстват пътуването за работа, за пазаруване или за грижа за близки хора от малките населени места към областните центрове. Наблюденията на служителите от тол контрола, които помагат на КПП-та край областните центрове в страната, създадени заради мерките срещу COVID-19, показват, че хиляди леки автомобили и микробуси пътуват всеки ден.
„Има обективни аргументи, както и нормативна невъзможност", които не позволяват удължаване на валидността на годишните е-винетки, заяви проф. Асенов и подчерта, че в условия на криза становището не бива да бъде разглеждано като липса на солидарност или справедливост. Сред аргументите е и фактът, че средствата от пътни такси се използват за изграждане, ремонт и поддържане на пътната инфраструктура.