- 16 Ноем 2024 |
- USD / BGN 1.8481
- GBP / BGN 2.3436
- CHF / BGN 2.0831
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Разделяне на тежкотоварния транспорт: Това ли е решението?
08 Август 2024 | 14:54
/КРОСС/ Българските превозвачи протестират поради сериозни проблеми с преминаването през гранично-контролно пропускателните пунктове на пътя им към Европа. На среща с министър-председателя Димитър Главчев и представители на транспортния бранш миналата седмица, бе обсъдена идеята за отделяне на потоците на тежкотоварните автомобили на държави членки на ЕС и на трети страни.
На днешния 8 август ще се провежде поредна среща, инициирана от транспортния министър, на която всички отговорни институции и представители на транспортния бранш ще обсъдят детайлите. Автомобилният и товарният трафик между България и Румъния трайно ще расте. Търсят се решенияНиколай Рашков, член на Управителния съвет на Съюза на международните превозвачи, коментира, че отделянето на трафика е практика, която може да се види във всяка европейска държава. Това включва разделяне на хладилни камиони и камиони с обикновен режим на действие, както и на камиони от страни членки на ЕС и от трети страни. За осъществяване на тази идея е необходима инфраструктурна подготовка, за която Министерството на вътрешните е дало уверение, че ще направи такава.
Също така е важна външната дипломация, за да се уговори същият режим на пропускане и в приемащата страна. По неговите думи проблемите на транспортния бранш неминуемо се отразяват на крайните потребители, водейки до поскъпване на стоките. През основните артерии на България, като граничните пунктове на Видин, Русе и Капитан Андреево, преминава значителен трафик. "Колегите на Капитан Андреево чакат над 30 часа за влизане в България. Инфраструктурата и пътната мрежа не са достатъчно пригодени за нарастващия трафик, което изисква подобрения, но най-важното е да се осигури безпроблемният вход и изход на тежкотоварните автомобили."
Драстичното забавяне на ремонтите на две пътни отсечки допълнително утежнява ситуацията. Пътят между Ботевград и Мездра, който трябва да бъде затворен за изграждане на скоростен път, пренасочва тежкотоварния трафик по различни пътища на България. Ремонтът трябва да приключи до края на годината. Другият проблемен ремонт е на граничния пункт при Русе "Дунав мост", който е по-сложен и ще продължи около две години. Уверенията са, че всички местни институции правят всичко възможно да не се натрупват големи опашки. "Средното чакане на български камиони на вход и изход на Варна и Русе е между 18 и 19 часа. След отвореното писмо на Съюза на международните превозвачи, реакцията на служебното правителство и премиера Главчев беше мигновена, което показва добра воля и желание за справяне с проблема", казва Рашков.