- 03 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8615
- GBP / BGN 2.3593
- CHF / BGN 2.0994
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Как да почистите стари икони
02 Ноември 2024 | 12:40
/КРОСС/ Почистването на картина, фреска или православна икона, е много деликатна и много, много рискована операция. Всъщност е достатъчно да направите една малка грешка, за да съсипете безвъзвратно едно произведение на изкуството. Интересна информация, е че в миналото тези, които са се занимавали с почистването на стари картини, са използвали много агресивни химически агенти , като сода каустик, които, от една страна, ефективно премахване на прах, сажди, дим и др. С течение на времето се установява, че почистването на едно произведение на изкуството, както и реставрирането му изискват селективни интервенции, насочени към различните области на самото произведение. Интервенции, които вземат предвид различните слоеве боя, насложените слоеве цвят и, очевидно, на първо място, вида на опората и вида на цвета. Измиването на темперна картина със сапун и вода например е равносилно на пълната й загуба, тъй като температа се разрежда във вода дори след дълго, много време. А цветовете на старинните икони всъщност са темперни!
Като цяло водата трябва да се избягва, дори и за други видове бои, дори в честите случаи, когато е използван фиксатор или лак за фиксиране на пигментите. Течността ще продължи да ги разтваря. И ако след това не е нанесена крайната боя или лак , опасностите се умножават. Изключение от забраната за почистване с вода правят картини, изпълнени с маслени бои и тези с краен лак. Но това със сигурност не е така със старите ни икони!
Ето защо, тъй като за стари и ценни картини е по-добре да поискате намесата на професионален реставратор , тогава как да постъпите, за да почистите старите икони?
Както при всички бои, е необходимо да се извършат малки тестове за почистване, като се прилагат минимални дози от деликатен разтворител в ограничени области на боята. Разтворителят се нанася с памучен тампонили кърпа или с малко памук, фиксиран в пинсети, като търкате по посока на движението на четката. С друг памучен тампон, напоен с друг разтворител, способен да се бори с първия, трябва да сме много подготвени да се намесим, за да спрем всякакви щети. Само след като сме сигурни в ефекта на разтворителя върху слоевете боя, можем да продължим, винаги с повишено внимание, към нашето почистване.
При почистването на иконите трябва да се има предвид, че в много случаи този вид живопис е ретуширана и прерисувана няколко пъти. За да възстановите свежестта и жизнеността на цветовете, ще е необходимо да изсветлите защитния слой лак, нанесен накрая, с отстраняване на боята, което ще възстанови дълбочината на работата и прозрачността на глазурите. Отстраняването на защитното фолио също трябва да се извърши много внимателно, като се опитвате да разтриете различните точки на боята с памучен тампон, импрегниран с много слаб разтворител, за да видите какво ще се случи. Пълното оголване трябва да се избягва , освен ако иконата показва значителни признаци на износване или е напълно без защитна боя върху големи площи. Дори и окисляването на боята или дълбоко проникнали примеси могат да направят тази изключително деликатна и екстремна операция необходима.
Отново при стари икони е необходимо да се почисти и дървото, което служи като опора за самата икона. Въпреки това, преди да започнете работа върху останалата част от иконата, е важно да защитите боядисаната част чрез нанасяне на защитен слой, като залепите лист японска хартия към картината с восъчна боя, която може лесно да се отстрани с деликатна разтворители. Операцията по почистване трябва да вземе предвид цвета на оригиналната опора. Затова трябва да се прави с подходящи инструменти, като меки четки и памучни тампони, напоени с вода и 3% амоняк. Силно разреденият водороден пероксид изсветлява всички по-тъмни петна от предишни интервенции. Минералната вода и трихлоретиленът в малки дози разтварят смоли и восъци.
Към кого да се обърнете за грижите за антични икони
Работата с произведение на изкуството не е просто въпрос на сръчност или доказани технически познания. Реставраторът или дори този, който трябва да почисти картина или друг античен предмет, трябва да притежава и чувствителност, за да може да улови първоначалния дух на творбата, да може да види зад мръсотията и повредите на времето първоначалния замисъл на художника.
Реставраторът ще трябва да се намеси само в замърсените или повредени участъци, без да засяга здравите части, като използва подходящи продукти за реставрация, избрани след внимателен анализ на самата икона и техниката, с която е била изработена. Ето защо трябва да се вземат предвид видът на дървото, използвано за опората, лепилото, защитната боя, нанесена накрая, за да се избере най-подходящият разтворител за въздействие върху нея.