- 27 Дек 2024 |
- USD / BGN 1.8819
- GBP / BGN 2.3566
- CHF / BGN 2.0949
- Радиация: София 0.11 (µSv/h)
- Времето: София 0°C
Нова ера в класната стая: как учителите да интегрират новите технологии в учебния процес
18 Юли 2024 | 11:26
/КРОСС/ Само два месеца бяха необходими на ChatGPT да достигне до 100 млн. потребители по целия свят през 2022 г. А най-новата социална платформа Threads миналата година успя да постигне същия резултат за по-малко от седмица. Скоростта, с която новите технологии навлизат в ежедневието ни, е толкова голяма, че наваксването с последните трендове може да се окаже предизвикателство за всеки човек.
За да подкрепят първите стъпки на учителите в света на изкуствения интелект Yettel и образователният сайт Prepodavame.bg, създаден от Фондация „Заедно в час", организират първата по рода си академия за преподаватели с фокус върху развитието на дигиталните умения. Съвместната инициатива цели да подпомогне дигиталната компетентност на учителите и директорите, като им даде практически насоки за използването на новите технологии и внедряването им в учебния процес. От началото на 2024 г. в академията са участвали над 800 учители, а голяма част от тях вече изразяват по-голяма увереност в прилагането на новите технологии в клас.
Разговаряме с Петко Иванов, ръководител и главен редактор на образователния сайт Prepodavame.bg, за потенциала на новите технологии и готовността на учителите да ги прилагат в клас.
Г-н Иванов, като носители на знанието, учителите имат важната роля да показват на децата рисковете, но и възможностите, които новите технологии предлагат. Кои са най-големите предизвикателства пред преподавателите в съвременния дигитален свят? От каква подкрепа най-често имат нужда?
Големите предизвикателства, с които всеки преподавател трябва да се справи, са разнообразни и в няколко различни посоки. На първо място, това е собственото професионално развитие и умението да работи с различни инструменти. Това се оказва сериозна трудност, защото, от една страна, учителите са изключително заети в училище, а от друга страна - буквално всеки ден или всяка седмица излизат по няколко нови инструмента, които могат да бъдат приложени в училище. Преподавателят малко или много трябва да е запознат с тях, за да обучава децата как да ги използват, както и да познава интересите на самите ученици, за да открие и им покаже онези неща, които наистина са полезни за децата. В същото време учителите трябва да работят с децата, за да ги предпазват от различни рискове, свързани с използването на такива инструменти - например изкуствен интелект, социалните мрежи и дигиталния свят като цяло.
На второ място, голямо предизвикателство в дигиталния свят за учителя е умението да се намери баланса за използването на технологиите. Децата от малки започват да ползват мобилни устройства - таблети и телефони - и това изцяло променя начина, по който техният мозък се развива, и как те когнитивно усвояват различни знания и умения. Учителите имат важната роля да разграничават полезното от не чак толкова полезното в дигиталния свят.
Готови ли са учителите да учат още за изкуствения интелект и да прилагат наученото в клас?
Все още има някои учители, които са скептични за използването на изкуствения интелект в училище, но това е напълно разбираемо. Това е нова технология, която има както плюсове, така и минуси. Но в последните месеци виждаме все повече интерес, любопитство и като цяло смелост в учителите да пробват различни инструменти - да ползват изкуствен интелект в часовете си или в подготовката си за часовете. Също така дават все повече свобода на учениците те сами да използват изкуствения интелект в решаването на различни задачи и в учебния процес.
Считам, че има потенциал увереността на учителите за използването на различни инструменти с изкуствен интелект да се развива още повече. Със създаването на ресурси по темата и все повече обучения се засилва любопитството им, а оттам расте и нуждата от практични идеи за внедряването на изкуствен интелект в ежедневната работа на учителите.
Как се възприемат обученията и каква обратна връзка получавате от участниците?
Интересът към тези теми е особено голям. Обратната връзка е изключено позитивна и учителите споделят, че са си взели много практични идеи. От последващите задачи, които поставяме след всяко обучение, виждаме, че учителите на практика прилагат голяма част от тези идеи в училище и в класната стая. Това, което получаваме като идеи и споделяне на добри практики, ни показва, че наистина обученията са полезни, имат реална добавена стойност за учителите. Също така важно е, че те са готови да споделят наученото с други свои колеги, защото, въпреки че ние се подготвяме задълбочено за самите обучения, няма как да обхванем всичко. Споделянето на добри практики между учителите е нещо, което е изключително ценно за образователната система.
Каква е ролята на бизнеса за развитието на дигиталната грамотност на хората?
Бизнесът е система, която е много по-отворена за иновации, отколкото публичния или образователния сектор. Ето защо той първи тества нови идеи и може да е проводник на новото в живота на хората. Колаборацията ни с Yettel стартира миналата година, когато организирахме предизвикателство за гимназисти, чрез което над 6000 ученици и техните учители изследваха възможностите на изкуствения интелект. Благодарение на този опит разбрахме, че учителите имат нужда от допълнителна подкрепа и обучения, за да видят възможностите за развитието на собствените си дигитални умения. Радваме се, че през 2024 г. имаме възможност да развием партньорството си и създадохме цялостна Академия за дигитални умения в ерата на изкуствения интелект, в която чрез различни дейности (уебинари, асинхронни видео курсове и синхронни обучения) учителите в България са подкрепени да изследват новото и да създават качествени съвременни уроци за учениците си.
Кои са най-важните послания в инициативата?
Мисля, че е най-важното послание в Академията е, че всички инструменти, които са налични, ако бъдат използвани правилно могат да са от изключителна полза на учителите и на учениците и не трябва да се страхуваме да експериментираме и да пробваме различни неща.